• Przejdź do treści głównej
  • Przejdź do treści dodatkowych
  • Przejdź do menu
  • Kontrast
    • Tryb domyślny
    • Tryb nocny
    • Wysoki kontrast - tryb czarny i biały
    • Wysoki kontrast - tryb czarny i żółty
    • Wysoki kontrast - tryb żółty i czarny
  • Rozmiar czcionki
    • Mniejsza czcionka
    • Domyślna czcionka
    • Większa czcionka
  • Widok
    • Stały układ
    • Szeroki układ
Przedszkole w Pakosławiu
bawi, uczy, rozwija
  • Start
  • Oferta
  • Galeria
  • Kontakt
  • Dokumenty
  • Piosenki i wiersze
  • Dla Rodziców
  • Start
  • Oferta
  • Galeria
  • Kontakt
  • Dokumenty
  • Piosenki i wiersze
  • Dla Rodziców
  • Jesteś tutaj:  
  • Strona główna
  • Dla Rodziców

Dla Rodziców

Ogłoszenia - Biedronki

Dzień Ziemi

Stworki

19 - 23 kwiecień

DBAMY O PRZYRODĘ

1.Słuchanie opowiadania H. Koszutskiej „DRZEWKO MACIUSIA”. Rozmowa nt. drzew. Rozmowa nt. opowiadania. Wyjaśnienie dlaczego nie wolno niszczyć drzew.

2. Segregacja odpadów- zapoznanie dzieci z kolorami koszy na śmieci i odpadami jakie powinny do nich trafić.

3. Zapoznanie z nazwami kwiatów, które są hodowane i rosną dziko (narcyz, tulipan, róża, piwonia, mak, chaber, jaskier, stokrotka łąkowa)

4. Ćwiczenie badawcze- czy możemy zobaczyć powietrze?

Wyjaśnienie dzieciom, że możemy oddychać dzięki powietrzu, które znajduje się wokół nas.

Wykonanie prostych ćwiczeń ukazujących obecność powietrza.

5. Podkreślanie znaczenia wody dla żywych organizmów, zachęcanie do jej oszczędzania. Wykonanie doświadczenia, ukazującego znaczenie wody.

6. Słuchanie fragmentu wiersza J. Kasprowiak „ Mali strażnicy przyrody”. Rozmowa nt. wiersza i strażników przyrody.

7. 4latki zadania w kartach pracy

8. Stworek z foliowej rękawiczki-praca plastyczna

9. Kolorowe Kontenery na odpady- wyklejanie konturów obrazka kawałkami wydartymi z papieru kolorowego- praca plastyczna

10. Codzienne ćwiczenia, poranne ćwiczenia gimnastyczne, spacer

16 kwiecień

 

  1. Dzisiaj porównacie wygląd różnych koników, wskażecie różnice.

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia przedstawiające różne koniki: źrebaka, konika polnego, konika morskiego i konia na biegunach. Dzieci oglądają je, omawiają różnice i opowiadają, co wiedzą na temat przedstawionych koników.

 

  1. Ćwiczenia logopedyczne KONIK

-Biegi poranne- Dzieci-koniki wybiegają na łąkę (pomieszczenie/ podwórze) i biegają w koło (cwał). Na sygnał rodzica stają i grzebią kopytkiem- najpierw jedna nogą, a przy kolejnym zatrzymaniu się-drugą.

-śniadanie- koniki stają w miejscu i udają, ze przeżuwają owies (wykonują okrężne ruchy złączonymi wargami w jedną stronę i w drugą stronę)

-Opowiadanie

Rodzic opowiada o koniku, który wybrał się na wycieczkę. Dzieci, naprowadzane, uzupełniają treść słowami dźwiękonaśladowczymi. Konik szedł i szedł(miarowo klaskają językiem). Był bardzo zmęczony (ciężko wzdychają). Zobaczył gospodę, więc postanowił w niej odpocząć. Usiadł za stołem i zamówił talerz owsa. Zjadł ze smakiem(mlaskają i głośno przełykają). Siedział tam dosyć długo i obserwował występ królika-komika. Królik mówił śmieszne dowcipy i stroił zabawne miny(robienie różnych śmiesznych min). Konik śmiał się głośno i długo(mówią ihaha, ihaha, ihaha…), aż całkowicie zapomniał o zmęczeniu. Mógł ruszyć dalej w drogę, wesoło parskając ( mówią: prrrrr…). Pomyślał, że rzeczywiście śmiech jest najlepszym lekarstwem na różne dolegliwości, także zmęczenie)


  1. KONIKI -Zabawa muzyczno-ruchowa ( dzieci biegają dookoła pomieszczenia, jedna noga tupie….druga noga stuka- tupią , konik skacze hop hop hop- skaczą)

https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA&ab_channel=Lina

 

  1. Quiz: prawda czy fałsz. 

Wypowiadamy zdania na temat zwierząt, a dziecko decyduje czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Przykładowe zdania do quizu:

-Krowa je cukierki.(fałsz)

-Kaczki pływają w stawie.(prawda)

-Koń jest w kolorze zielonym.(fałsz)

-Kot czyści swoje futerko.(prawda)

-Krowa urodziła kotka (fałsz)

-Kury mieszkają w kurniku(prawda)

-Pies miauczy( fałsz)

-Koń lubi owies(prawda)

-Dzięki owcy mamy wełnę (prawda) itp. Wg. pomysłu rodziców

 

  1. Utrwalając wiadomości z całego tygodnia zachęcam Was do obejrzenia nagrania o zwierzętach z zagrody wiejskiej

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U&ab_channel=AbcZabawa

 

Myślę, że była to dla Was ciekawa tematyka. Pozdrawiam Was serdecznie razem z panią Marleną i Martą Do zobaczenia!!!!!


15 kwiecień

  1. Zabawa dydaktyczna „CZYJE TO DZIECKO”

4 latki- Otwórzcie swoje karty pracy na stronie 41. Rodzic mówi nazwy zwierząt, a dziecko pokazuje je na obrazku. Potem dziecko naśladuje głosy zwierząt:

-Krowy-muuu muuu

-konia- ihaa ihaa

-psa- hau hau

-świni- chrum chrum

Kury- ko ko


Dzieci 4 letnie nazywają same lub z pomocą rodzica młode zwierzęta, które są na obrazku. Rodzic mówi nazwę zwierzęcia, a dziecko pokazuje jego młode i je nazywa:

-krowa- cielątko

-koń-źrebak

-pies-szczeniak

-świnia-prosię

-kura-kurczątko

-kot-kotek

Dzieci 4 letnie łączą na obrazku liniami młode zwierzęta z ich rodzicami.


3 latki Obejrzyjcie proszę filmik” Szukam mamy”.

https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c&t=6s

Powiedzcie swoim rodzicom Jakie zwierzątka tam występują?


2. Zachęcam do wydrukowania zadań „Połącz każde zwierzę z jego mamą”

Przykładowe linki z kartami pracy:

https://p5.lubsko.pl/files/zdalna/sloneczka/Zwierzta_na_wsi_-_Pocz.jpg


http://plastusiowo.gniezno.pl/wp-content/uploads/2020/04/farm-animals-724x1024.jpg


3.Co nam dają zwierzęta???
Dzieci losują z koszyka poszczególne produkty takie jak: mleko, ser, jajka, wełna, szynka. Rozpoznają je po dotyku, nazywają i odpowiadają na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.
Rodzic stara się wyjaśnić etapy produkcji mleka, wełny, mięsa. Prosi również dziecko, żeby się zastanowiło, po co w gospodarstwie wiejskim są takie zwierzęta jak: psy, koty, skoro nie uzyskujemy z nich żadnych produktów spożywczych. (pies – broni gospodarstwa; kot – przegania myszy z domu gospodarza, również w celach towarzyskich – przyjaciele człowieka )

Posłuchajcie piosenki na temat tego, co mamy dzięki zwierzątkom z wiejskiej zagrody. Może uda Wam się nauczyć jej na pamięć?? ZACHĘCAM!!!!

https://www.facebook.com/watch/?v=277645026592155


Przykładowe karty pracy nawiązujące do tematyki „co nam dają zwierzęta”:


http://ppzywocice.krapkowice.pl/download/attachment/2535/obraz-6.png


http://ppzywocice.krapkowice.pl/download/attachment/2536/krowa.jpeg


http://ppzywocice.krapkowice.pl/download/attachment/2542/pszczola.jpeg


https://pl.pinterest.com/pin/663577326326739164/


OWOCNEJ PRACY!!!!ŚCISKAM!!!!


14 kwiecień

WITAJCIE W ŚRODĘ! MAM DLA WAS KOLEJNE PROPOZYCJE DZIAŁAŃ:

 

1.Zabawa „ CO ROBIĄ ZWIERZĘTA”

Dziecko naśladuje głosy zwierząt, jakie wypowie rodzic np. KROWA- dziecko: muuuu, PIES- hau hau, KOT- miau.

Potem dziecko mówi, co one robią. Zabawę rozpoczyna rodzic mówiąc:

- ŚWINIA-chrumka

-KOZA-meczy

DZIECI KOŃCZĄ,MÓWIĄC:

-BARAN-beczy

-KROWA-muczy

-INDYK-gulgocze

-GĘŚ-gęga

-KOŃ- rży

Itp….

 

2. Zabawa ruchowa „KACZKI NA SPACERZE”

Dzieci są kaczkami. Spacerują po wyznaczonym terenie, w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt- w przysiadzie, trzymając się rękami za kostki nóg. Na sygnał rodzica- uderzenie w tamburyn, kaczki zatrzymują się i poruszają skrzydełkami- wyciągają ręce zgięte w łokciach i w szybkim tempie poruszają nimi w górę i w dół.

3. Kaczuszki” – zabawa taneczna przy muzyce. Zabawa przy muzyce z jednoczesnym pokazywaniem określonych ruchów.

https://www.youtube.com/watch?v=0PrpZBCuCKo

4. SZUKAMY DOMÓW DLA ZWIERZĄT-zabawa dydaktyczna

Słuchanie wiersza Teresy Fiutowskiej GDZIE KTO MIESZKA?

Gwara to dom niedźwiedzia.

Norka to dom myszki.
Jama jest dla lisa, a gniazdo dla pliszki.
Świnia mieszka w chlewiku, kura zaś – w kurniku,
A w stajni koń.

A słoń?
- Nie wiem, skąd się takie wieści biorą,
Że wszystkie słonie mieszkają w zoo!

 

Rozmowa na temat wiersza

-gdzie mieszka świnia?

-gdzie mieszka kura, a gdzie koń?

-czy pozostałe zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?

 

Nazwijcie poszczególne domy zwierząt przedstawione na zdjęciach w poniższym linku:

http://przedszkole.szczercow.pl/wp-content/uploads/2020/03/zwierz%C4%99ta.jpg

Nazwijcie zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Wskażcie ich domy.

Kończenie zdań przez dzieci. Potem powtarzanie całych zdań. Krowa mieszka w…..(oborze), Konie mieszkają w ….(stajni), Kura mieszka w ….(kurniku) Pies mieszka w ….(budzie)

5. Zabawa plastyczna – lepienie z plasteliny na temat: Mieszkańcy wiejskiego podwórka. Pomoce: plastelina, małe koraliki do wykonania oczu (guziki, pieprz, plastelina), przykrywka od pudełka kartonowego, np. po butach. Dziecko wybiera kolor plasteliny i lepi dowolne figurki zwierząt z wiejskiego podwórka . Prace umieszcza w zagrodzie zrobionej z przykrywki pudełka kartonowego. Przelicza zwierzęta.

6. 4 latki dodatkowo możecie wykonać zadanie w kartach pracy na stronie 40

13 kwiecień

Witajcie dzieci!

1. Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od zagadek słuchowych Co słychać na wsi?” . Postarajcie się rozpoznać odgłosy zwierząt.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE&ab_channel=PIOSENKIDLADZIECIBZYKtv

 

2.Teraz wysłuchajcie opowiadania H. Bechlerowej „ O kotku, który szukał czarnego mleka”

Był raz biały kotek, który miał przyjaciela – czarnego kotka. Biały kotek koniecznie chciał być taki sam jak jego przyjaciel. – Po co ci to? – pytał ten czarny. – Mnie wcale nie przeszkadza, że ty jesteś inny niż ja. – A ja bym wolał być taki sam – mówił biały. – I będę taki, zobaczysz! Kogo tylko spotkał, pytał, co robić, żeby być czarnym. Sowa, która po nocy lata, poradziła mu: – Jeżeli przez trzy dni i trzy czarne noce będziesz siedział w czarnej piwnicy, staniesz się czarny. Możesz mi wierzyć, stara jestem i mądra. Siedział biały kotek w ciemnej piwnicy, świata nie widział. Wyszedł i przejrzał się w lusterku. Jak był biały, tak został, tylko schudł trochę, bo nic nie jadł przez trzy dni w tej czarnej piwnicy. Wrona, która siadywała na kominie, dała inną radę. – Czy próbowałeś wyskoczyć kominem? – pytała białego kotka. – Nie. – Spróbuj. Zobaczysz, nikt cię nie pozna, tak się odmienisz. Zakradł się kotek do komina i kominem wyskoczył na dach. – Czarniejszego kota, jak żyję, nie widziałam! – zachwycała się wrona. I kotek nie mógł się nacieszyć. Ale radość trwała tylko jeden dzień. Drugiego dnia wiał straszny wicher. Jak dmuchnął, zwiał czarne sadze z kotka. Biały kotek nie był teraz ani czarny, ani biały, tylko brudny. Mył się pół dnia. A przez drugie pół martwił się na nowo. – Źle mi radziła sowa, źle radziła wrona. Pójdę do żaby. Ale żaba była zielona i znała się tylko na zielonym kolorze. Na ten kolor kotek nie miał ochoty. – Zapytam srokę. Ona jest trochę czarna, trochę biała. Może dobrze poradzi. Sroka kiwała głową, udawała bardzo mądrą. Wreszcie powiedziała: – Musisz pić czarne mleko. – Skąd ja wezmę czarne mleko? – pyta kotek. – Od czarnej krowy. Od takiej, która nie ma ani jednej białej plamki. Wziął kotek dzbanuszek i poszedł szukać czarnej krowy. Wcale to nie było łatwe. Każda miała jakąś białą plamkę. Nareszcie znalazł zupełnie czarną krowę. Stała w lesie, jadła czarne jagody i patrzyła wokoło czarnymi oczami. – No, ta na pewno da mi czarnego mleka! – ucieszył się kotek i prosi: – Czarna krowo, daj mi czarne mleko! Krowa mruknęła coś pod czarnym nosem i dała kotkowi… białe mleko. Kotek o mało się nie rozpłakał. „To pewnie dlatego, że jest dzień. W dzień nawet czarne mleko wydaje się białe” – pomyślał kotek. Przyszedł do krowy w nocy. Krowa chętnie dała kotkowi mleka. Wypił pół dzbanka. Rano przejrzał się w lusterku. Był biały. I reszta mleka w dzbanku też była biała. Wrócił biały kotek do swojego czarnego przyjaciela. – Nie znalazłem czarnego mleka. Nie będę szukał więcej! Został z czarnym kotkiem. I zaraz obaj wypili z dzbanka białe mleko.

Rozmowa nt. opowiadania:

-O czym marzył biały kotek?

- Co poradziła kotkowi sowa?

- Co poradziła wrona, a co sroka?

- Jak się skończyła ta historia?


3. Zabawa ruchowo-naśladowcza „CO ROBI KOTEK” Dzieci chodzą na czworakach po pomieszczeniu, naśladując czynności kota, o których wspomina rodzic, np. kotek śpi, kotek pije mleko, kotek miauczy, kotek się myje.

4. Zabawa „ GDZIE JEST KOTEK”- określanie , gdzie schował się kotek. Rodzic chowa w pomieszczeniu maskotkę/ rysunek kotka. Dziecko szuka, jeśli uda mu się odnaleźć, określa gdzie był schowany kotek, używając odpowiednich przyimków. Np. NA półce, POD stołem, ZA zasłoną, W bucie, OBOK krzesła, PRZED drzwiami itp.

5. Wykonanie masażu SPACER KOTKA na plecach dziecka zgodnie z tekstem rymowanki


KOTECZEK MAŁY PO TRAWIE BIEGAŁ- po plechach dziecka, delikatnie poruszamy palcami w

 różnych kierunkach

NÓŻKAMI TUPAŁ, - naprzemienne uderzanie w plecy otwartymi dłońmi

NÓŻKAMI MACHAŁ-masowanie obiema rękoma

POTEM SIĘ ŚLIZGAŁ DO GÓRY I W DÓŁ- przesuwanie zewnętrzną stroną dłoni do góry,

wewnętrzną – w dół

W KÓŁKO SIĘ KRĘCIŁ- rysowanie rękoma kół w przeciwnych kierunkach

I PIŁKĄ SIĘ BAWIŁ- delikatne uderzanie pięściami

GDY DESZCZ ZACZĄŁ PADAĆ- stukanie palcami wskazującymi z góry na dół

POD DRZEWEM SIĘ SKRYŁ-rysowanie obiema rękoma kształtu liścia

I BARDZO ZMĘCZONY SPAĆ SIĘ POŁOŻYŁ- Przesuwanie złączonych dłoni w jedną i w drugą

Stronę.

PÓŹNIEJ MOŻE NASTĄPIĆ ZMIANA i DZIECKO WYKONUJE MASAŻ NA PLECACH RODZICA!

12 kwiecień

TEMATYKA TYGODNIA: WIOSNA NA WSI!!!

MOI DRODZY WITAJCIE NA ODLEGŁOŚĆ!

W tym tygodniu chciałam Was zaprosić na podwórko, ale nie takie jak myślicie. Nie będzie to podwórko z piaskownicą czy huśtawkami, na którym można się bawić. Chcę Was zaprosić na wieś, gdzie poznamy różne zwierzęta i ich przygody. Dowiemy się jak żyją ze sobą na wiejskim podwórku, gdzie mieszkają, jak nazywają się ich dzieci, co lubią jeść i dlaczego są nam potrzebne. Bo przecież na wsi zawsze jest głośno i wesoło. Zewsząd słychać gdakanie kur, kwakanie kaczek i szczekanie psów.

PONIEDZIAŁEK

1 Proszę aby rodzice pokazali dziecku obrazek wiejskiej zagrody np. wydrukowany z Internetu, wycięty z gazety itp.- Rodzic prosi dziecko aby powiedziało co przedstawia zdjęcie? Następnie drogie dzieci nazwijcie zwierzęta znajdujące się na wiejskim podwórku. Podzielcie rytmicznie ich nazwy na sylaby.

2.Nawiązując do obrazka wiejskiej zagrody zachęcam Was do zabawy dydaktycznej „ o Którym zwierzątku mówię”? Rodzic opowiada o wybranym zwierzęciu nie podając jego nazwy. Po opisaniu jednej cechy robi przerwę i prosi dziecko aby wskazało to zwierzątko na obrazku. Jeżeli dziecko nie wie, o którym zwierzątku jest mowa, rodzic kontynuuje opowiadanie o nim.

3. Zabawa ruchowo- naśladowcza „ Koguty”

Dzieci wcielają się w rolę kogutów, stąpają powoli po wyznaczonym terenie, wysoko podnosząc kolana. Od czasu do czasu stają i rozglądają się wokoło. Na hasło rodzica : „KOGUT PIEJE” zatrzymują się, próbują stanąć na jednej nodze i wołają : KUKURYKU!

4. Zabawa ruchowo-naśladowcza „WIEJSKIE ZWIERZĄTKA”

Dzieci poruszają się po wyznaczonym terenie w rytmie dźwięków bębenka. Podczas przerwy w grze naśladują sposób zachowania się zwierzęcia, którego nazwę podał rodzic.

5. 4 latki możecie wykonać zadanie z Kart Pracy ze strony 38 i 39

Rodziców 3 latków zachęcam do wydrukowania dowolnej kolorowanki o zwierzątkach z wiejskiej zagrody , podsyłam przykładowe linki

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fps10bp.pl%2Fimages%2Fgrupa1%2Fnawsi%2F92208263_2653010918270996_3083600877156564992_o.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fps10bp.pl%2Fgrupy%2Fgrupa-i%2F661-na-wiejskim-podworku&tbnid=O8IZHELJk03yWM&vet=10CL8BEDMogwNqFwoTCNiMo7LT8-8CFQAAAAAdAAAAABAE..i&docid=Qbc3IRckkIjwOM&w=660&h=960&q=Zwierz%C4%99ta%20wiejskie%20i%20ich%20dzieci&ved=0CL8BEDMogwNqFwoTCNiMo7LT8-8CFQAAAAAdAAAAABAE

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fknp-ogrodek.pl%2Fimages%2Fgalerie

 

Drogie dzieci zachęcam Was do nauki wiersza na pamięć „Wiejska zagroda” - zakładka "piosenki i wiersze"

 

Zielony ogródek

9 kwiecień

I mamy koniec tygodnia!

Dzisiaj , na początek zachęcam Was do ćwiczeń klasyfikacyjnych

1.” KOLOROWE PIŁECZKI”- ćwiczenia klasyfikacyjne

ćwiczenia z piłeczkami. Dziecko z rodzicem dobiera się w parę. Do dyspozycji macie jedną piłeczkę. Ćwiczycie wspólnie:

- w siadzie rozkrocznym, znajdujecie się naprzeciwko siebie i toczycie piłeczkę do siebie.

-w staniu-rzucacie piłeczkę do siebie

-na czworakach, w pewnej odległości od siebie-popychacie piłeczki głowami, toczycie je do partnera.

-SEGREGOWANIE PIŁECZEK

(obręcze, piłeczki w pięciu kolorach)

W pojemniku znajdują się piłeczki tych samych rozmiarów, ale w różnych kolorach. Jeżeli nie posiadacie państwo piłeczek, można wyciąć koła z papieru kolorowego. Na podłodze leżą obręcze(pięć). Rodzic prosi dziecko żeby umieściło w obręczach określone piłeczki/ koła z papieru kolorowego np.

-w pierwszej obręczy- różowe,

-w drugiej-zielone

-w trzeciej-białe

-w czwartej-żółte

-w piątej-pomarańczowe

Dzieci segregują piłeczki/ koła pod względem kolorów. Liczą piłeczki/ koła w każdym kolorze. Wskazują obręcz z największą liczbą piłeczek/ kół, a potem- z najmniejszą.

-Porównywanie liczby piłeczek/ kół

dzieci porównują liczbę piłeczek/ kół z obręczy, w której było ich najwięcej, z tymi, których było najmniej, układając je w pary.

2. MOJE ZABAWY NA POWIETRZU-malowanie scen realnych. Rodzic prosi dziecko żeby namalowało siebie podczas zabaw ruchowych na powietrzu.

3. Zabawa Pajacyk-wg. Małgorzaty Markowskiej. Rodzic wypowiada słowa rymowanki , a dzieci wykonują zadania ruchowe

Jestem skoczny pajacyk. Mam czerwony kubraczek.

Dwa rękawy szerokie. Popatrz, jak ładnie skaczę

                  (dzieci wykonują trzy podskoki,   dotykają rękami tułowia,   wyciągają ramiona w bok, skaczą jak pajacyki)

4. Słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke "SŁUPEK"

Rozmowa na temat gry w piłkę nożną.

Co to są: gol, karny?

Ilu zawodników jest w każdej drużynie?

Czy znacie nazwę jakiegoś polskiego zespołu piłkarskiego( jakichś zespołów piłkarskich)?

Jak nazywamy osoby, które siedzą na ławkach(trybunach) i oglądają mecz?

Czy byliście kiedyś na meczu?

SŁUCHANIE OPOWIADANIA:

Gdy mój syn Kacper chodził jeszcze do przedszkola, często grywaliśmy w piłkę: on stał na bramce, ja strzelałem gola za golem- i bardzo byłem z siebie dumny. Wszystko się zmieniło, gdy Kacper poszedł do szkoły. Owszem, proponował mi czasami wspólną grę, ale coraz rzadziej ruszałem do ataku. Najczęściej sugerowano mi, że powinienem zająć pozycję na prawej pomocy albo na lewej obronie, a później okazało się, że muszę zostać bramkarzem, bo żaden z kolegów Kacpra nie ma na to ochoty.

-Ja też nie mam na to ochoty- broniłem się.- Dlaczego nie mogę grać w ataku?

-Bo za bardzo sapiesz- powiedział bezlitośnie Kacper.

-I jest pan trochę za wolny- dodał delikatnie jego kolega Kornel.

Cóż, z faktami nie da się dyskutować-chcąc nie chcąc, zająłem pozycję w bramce. Z czasem jednak i roli bramkarza mnie pozbawiono: Kacper i jego kumple z powodzeniem radzili sobie na boisku beze mnie- pozostało więc udawać, że na grę wcale nie mam ochoty. Choć miałem.

- Zagrasz z nami?- któregoś dnia niespodziewanie zapytał mnie Kacper.

- Ja z wami?- aż podskoczyłem na fotelu- Czemu nie? I radośnie wyruszyłem na boisko.

Radosny nastrój prysł, gdy okazało się, że mam być lewym słupkiem. Bo podobno jestem odpowiedniego wzrostu- a chłopaki miały dość kłótni o to, czy piłkę strzelono w bramkę, czy też trochę za wysoko.

- A jeżeli się ruszę?- warknąłem.

- Nie możesz-wytłumaczył mi z powagą Kacper.- Ale spokojnie, to tylko dwa razy po czterdzieści pięć minut.

Wytrwałem w bezruchu kwadrans, wytrwałem drugi, ale w trzydziestej pierwszej minucie nie wytrzymałem i podałem piłkę prawemu słupkowi. Czyli tacie Kornela.

- Do przodu! - wrzasnął prawy słupek, wykopując futbolówkę w stronę chorągiewki na prawym końcu boiska.

Chorągiewkę odgrywała mama Łukasza. Efektywnie ominęła osłupiałych piłkarzy, przerzuciła piłkę nad moją głową i pognała w stronę bramki przeciwnika. Na ten widok bramka, w postaci mamy Aleksa i taty Bartka, rozpierzchła się na boki- i prawdę mówiąc, nie bardzo było wiadomo, gdzie strzelać.

Kacper nie był ze mnie zadowolony. Pozostałe chłopaki też.

-Chyba trzeba będzie ich wykopać-mruknął Kornel.

-No, no, żadnego wykopywania!- zaprotestował tata Kornela.- Co najwyżej możecie nam dokopać. W piłkę.

I umówiliśmy się na mecz. Rodzice kontra dzieciaki. Jestem pewny zwycięstwa, bo tym razem będę piłką!

Rozmowa na temat opowiadania.

-Na czym polegała gra w piłkę nożną Kacpra i jego taty, kiedy chłopiec chodził jeszcze do przedszkola?

- Jak było później?

- Co się stało, gdy tata-słupek się zbuntował?

-Jak skończyła się ta historia?

Wyjdźcie do ogrodu przedszkolnego i strzelajcie kolejno piłki do bramki.

Jak już pewnie wiecie, kolejny tydzień również spędzicie w domu. Pamiętacie jak zakładaliśmy zielony ogródek w naszej Sali??? Sadziliśmy cebulki kwiatów, cebulę na szczypiorek i posialiśmy owies. Mam zatem dla Was zdjęcia, jak wszystko pięknie powoli wyrasta/ wyrosło.  Mam nadzieję, że kiedy już się zobaczymy Wasze kwiaty zakwitną. Tymczasem życzę Wam miłego weekendu i czekajcie na nową tematykę!!!!

Ogłoszenia - Pszczółki

Eko gra

Mój robot

Mój czas z rodziną

19 - 23 kwiecień

Tajemnice komputerów i robotów

 

  • Klasyfikowanie aktywności ze względu na korzyści dla zdrowia- mapa aktywności

  • Mój czas z rodziną – praca plastyczna – korzystanie z wiadomości zdobytych w czasie zajęć

  • Czy to prawda? Odróżnianie sytuacji realnych od fikcyjnych – zabawy w niedokończone zdania

  • Czym jest robot ? - burza mózgów. Robot praca plastyczno - techniczna

  • Ćwiczenia kształtujące zmysły słuchu i dotyku

  • Zajęcia matematyczne – przeciwieństwa. Układanie robota z figur geometrycznych, nazywanie figur, przeliczanie ich.

  • Nauka wiersza na pamięć A. Łakomniak „ Robot”

  • Czy dżdżownica jest pożyteczna ? - pogadanka na temat dżdżownicy w ogrodzie - obserwacja bezpośrednia dżdżownic przy pomocy lup

  • Zabawy ruchowe, zestaw ćwiczeń porannych, zestaw ćwiczeń gimnastycznych

     

16 kwiecień

  1. Kochani pamiętacie jaka wczoraj była pogoda? Bo dzisiaj będziemy rozmawiać o niej – jaka może być, czego możemy się spodziewać w różnych porach roku.

  2. Posłuchajcie piosenki „ Pogoda”

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

 

Powiedzcie: Jaka może być pogoda?

Którą pogodę lubimy, a której nie lubimy?

Czy wszyscy nie lubią danej pogody?

Czy taka sama pogoda jest na całym świecie?

 

3. Obejrzyjcie film o pogodzie i wymieńcie poznane zjawiska pogodowe występujące w różnych porach roku.

https://www.youtube.com/watch?v=lbBbi_ds4eU

4. Proszę żebyście dzisiaj namalowali z rodzicami tęczę. Przy okazji nazywajcie poszczególne kolory występujące w tęczy. Pozdrawiam pani Jola.

15 kwiecień

1. Dzisiaj nasze zabawy rozpoczniemy od wysłuchania wiersza „Wiosenny wietrzyk” J. Kulmowej. Usiądźcie wygodnie, zamknijcie oczy i słuchajcie uważnie

Wiosenny wietrzyk
Mały wietrzyk wiosenny
ledwie w drzewach zaszumi,
ledwie w krzakach zamruczy,
jeszcze gwizdać nie umie,
jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.
Znalazł listki – zapiał na listkach.
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.
Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.
Albo szepcze tak, że milczy prawie.
Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.
A on jest.
Tylko słucha słowika.


Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

O czym jest wiersz?

Czym jest wiatr?

Jakie szumiące wyrazy zapamiętałeś?

A może znasz jeszcze inne wyrazy, w których słychać wiatr?


2.Ciekawostki

Wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powodują ruch, czyli powstawanie wiatru. Może być delikatny albo gwałtowny. Od siły wiatru zależy jego nazwa. Znad morza wieje lekki wiatr, zwany bryzą. Morze jest wtedy spokojne, a trawy na wydmach lekko się poruszają. Wicher to odmiana bardzo silnego wiatru mogącego zrywać dachy i łamać drzewa. Jego najsilniejszym przykładem jest huragan występujący tylko nad oceanem, gdzie temperatura wody jest bardzo wysoka. W polskich górach za to czasem wieje halny, czyli ciepły, suchy, porywisty wiatr skierowany ku dolinom. Zobaczcie jak wygląda tornado, czyli trąba powietrzna. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko. Tornado może łamać drzewa i niszczyć budynki.

Razem z rodzicami możecie zrobić tornado w butelce! Pamiętajcie o bezpieczeństwie.

Do wysokiej szklanki nalewamy wodę gazowaną, zapełniając 2/3 jej objętości. Energicznie mieszamy, wsypując trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. W naturalnym środowisku tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.

3. Zabawa z kartą pracy

Wykonajcie zadanie w kartach pracy

5 latki część 3 na str. 56

4 latki część 3 na str. 51

 

4. Zagadki na podsumowanie

Spróbujcie znaleźć odpowiedź na poniższe zagadki, podzielcie na sylaby wyrazy, które są odpowiedziami.

 

Gdy słońce świeci

i deszczyk pada,

ona na niebie

cudnie się rozkłada. (tęcza)

 

Płyną po niebie

wielkie, kłębiaste,

czasem gradowe,

czasem pierzaste. (chmury)

 

O szyby dzwoni kroplami,

muzykę cudną układa,

kiedy uważnie posłuchasz,

możesz z nim cicho pogadać. (deszcz)

 

Lodowe kule

z nieba spadają,

na szybach i dachach

muzykę grają. (grad)

Ono latem najmocniej grzeje

i sprawia, że skóra brązowieje. (słońce)

 

5. Bajeczka

Na zakończenie pracowitego tygodnia możecie zobaczyć bajkę

https://www.youtube.com/watch?v=DPlcLAPp2T0

 

6. Nie zapominajcie o gimnastyce, bo ruch to zdrowie

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

14 kwiecień

1. Jaka jutro będzie pogoda?

Kochane Pszczółki opowiem Wam dzisiaj o sposobach odczytywania pogody z wiatru i chmur:

Meteorolog zajmuje się pracą badawczą, analizą warunków, zjawisk atmosferycznych, a synoptyk opracowaniem prognoz pogodowych. Kłębiaste, delikatnie przesuwające się chmurki, które są podobne do kłębków waty, oznaczają piękną pogodę, a szare, niskie chmury zwiastują mglisty dzień. Zbite obłoki przykrywające cały horyzont wróżą deszcz. Także kierunek wiatru może nam podpowiedzieć zmianę pogody. Zachodni wiatr niesie wilgoć, więc może przywiać deszczowe chmury, zaś południowy – suche i gorące powietrze. Najprostszym sposobem, by określić kierunek wiatru, jest zbudowanie wiatrowskazu. Można go wykonać z patyka i wstążki. Spróbujcie wykonać taki wiatrowskaz w domu. Najprostszy to konstrukcja z patyka i wstążki

2. Fabryka chmur

Czy wiecie czym są chmury? Skąd się biorą? Czy można samemu je stworzyć? Oczywiście, że można! Zróbcie eksperyment. Pamiętajcie, ze podczas wykonywania eksperymentów musimy zadbać o bezpieczeństwo. Wykonajcie to oświadczenie z rodzicami.

Do czajnika elektrycznego wlewamy zimną wodę i ją gotuje. Po zagotowaniu przelewamy ją do szklanej miski. Na misce z wodą kładziemy ostrożnie talerzyk z kilkoma kawałkami lodu. Para wodna wydobywająca się z ogrzanej wody zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna, gdy zasłonicie w pokoju okna i poświecicie na miskę latarką.

To doświadczenie możecie zobaczyć na filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=Nqni9zjYado

3. Prawa ręka, lewa noga

Poruszajcie się teraz i przypomnijcie sobie, która strona jest lewa, a która prawa.

Tańczcie do muzyki, a podczas refrenu wykonujcie polecenia pokazując odpowiednie części ciała, ale nie tylko.

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

4. Wykonajcie zadania w kartach pracy

5 latki część 3 na str. 54 i 55

4 latki część str. 41

5. Bajeczka. Polecam bajeczkę, która zdradzi Wam kilka dodatkowych informacji o chmurach i ich nazwach: https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM

13 kwiecień

1. Pogoda w czterech porach roku- relaksacja

Przyjmijcie wygodną pozycję i posłuchajcie opowiadania czytanego przez rodzica, a później odpowiedzcie na pytania: Jaka pora roku została opisana w opowiadaniu? Jakie zjawiska są dla niej charakterystyczne?

Idziesz powoli, rozglądasz się. Wiosna zagościła już na dobre. Motyl frunie między kolorowymi kwiatami, a trawa zazieleniła się na łące. Między drzewami przebłyskują promienie słońca. Delikatnie muskają skórę. Bezchmurne niebo zachwyca swoim kolorem, a delikatny wietrzyk lekko porusza włosami. Oddychasz równo, spokojnie, słuchasz śpiewu ptaków. W oddali słyszysz, jak spływa strumień. Delikatnie prześlizguje się między kamieniami. Woda pluszcze. Siadasz pod drzewem. Na niebie pojawił się obłoczek. Patrzysz, jak płynie. Powoli zaczyna padać deszcz… kap, kap, kap. Delikatne krople spadają na trawę, kwiaty. Wystawiasz rękę… deszcz spływa po Twojej dłoni. Słyszysz delikatny szum wiatru. Wychodzi słońce. Motyle wracają nad łąkę. Wstajesz i idziesz do domu. Czujesz się wypoczęty.

2. Zabawa z kartą pracy

Wykonajcie zadanie w kartach pracy:

5 latki część 3 str 53, 71

4 latki część 3 str 40

3. Pogoda na dziś

Wyjrzyjcie przez okno i popatrzcie jaka dzisiaj jest pogoda. Spróbujcie opisać jak najwięcej jej elementów (zachmurzenie, opady itd.)

4.Klimat na świecie Poszukajcie z rodzicami mapy świata, obrazującą klimat w różnych częściach świata. Przyjrzyjcie się kolorom. Jak myślicie, które barwy oznaczają najcieplejszy obszar, a które – najchłodniejszy?

5. Zabawa z muzyką

Posłuchajcie uważnie piosenki i powiedzcie, jakich zjawisk pogodowych dotyczy.

https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A

Jeszcze raz posłuchajcie piosenki, ale postarajcie się wykonywać równocześnie odpowiednie gesty, które będą przedstawiać zjawiska pogodowe, o których słyszymy w piosence:

Deszczyk pada, deszczyk pada- skaczemy z nogi na nogę;

wieje silny wiatr- machamy rękami/ x2
błyskawica- klaśnięcie; grzmot- tupnięcie/ x2
a na niebie kolorowa tęcza-obrót


12 kwiecień

Poniedziałek

Dzień dobry dzieci! Przed nami kolejny tydzień i kolejne ciekawostki. Tym razem zajmiemy się pogodą! Jako wprowadzenie do tematu obejrzyjcie prognozę pogody i zwróćcie uwagę na symbole zjawisk pogodowych.


  1. Wiosenne opady- zapoznanie z wierszem. Proszę rodziców o przeczytanie wiersza M. Strzałkowskiej „Ulewa”

Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa, mokną krzewy,
a ja biegnę przez kałuże,
a ja biegnę wśród ulewy…
Drży na deszczu pączek róży,
mokną grusze i jabłonie,
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie…
Kiście bzu zwiesiły głowy,
mokra ziemia pachnie deszczem,
a ja krzyczę prosto w chmury:
– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!

Spróbujcie wspólnie odpowiedzieć na pytania:

  • Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?

  • Opiszcie, które fragmenty wiersza potwierdzają wasze przypuszczenia.

  • Jaki tytuł nadalibyście usłyszanemu tekstowi?

  • Jakie inne zjawiska pogodowe, oprócz ulewy, można zaobserwować wiosną za oknem?

  1. Ciekawostki o pogodzie

Przedstawiam Wam kilka ciekawostek, które zdradzają tajemnice kwietniowych opadów.

Ulewa to rodzaj mocnego deszczu. Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany mżawką, lub wielki, gęsty, ulewny, o którym czasem mówi się „oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli śnieg. Mają one różne kształty: igiełek, gwiazdek albo śnieżynek. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, mają różną wielkość. Zatem opad atmosferyczny to woda, która spada z różnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu i gradu

  1. Słońce świeci – deszczyk pada – zabawa orientacyjno - porządkowa
    Teraz trochę ruchu dla zdrowia. Pobawcie się z rodzicami według instrukcji:

Kiedy rodzic mówi: Słonko świeci, dziecko biega po pokoju. Gdy rodzic zaczyna klaskać w dłonie, to znak, że słońce zostało przykryte przez chmury i pada deszcz. Dziecko musi jak najszybciej nakryć swoją głowę na przykład poduszką.

  1. Wykonajcie dziś zadanie z Kart pracy:

5 latki – część 3 str. 52 i 65

4 latki część 3 str. 38,39


9 kwiecień

1. Dzieci uważnie słuchają czytanego przez rodzica tekstu, a następnie odpowiadają na pytania.

Co to jest ekologia? O. Masiuk

Staś przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.

– Przyjechała wczoraj – oznajmił zrezygnowany.

– Kto? – spytała Marysia.

– Ekociocia.

Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem. Jacek pochylił się więc nad moim uchem.

– Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża, Staś też musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe – wyszeptał.

– Ale to chyba dobrze dbać o planetę? – powiedziałem. – Nasza planeta jest taka miła. Staś wzruszył ramionami.

– Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam używać dezodorantów. I ciotka wciąż mówi o nas „mordercy”, bo kiedyś znalazła w szafie futro po babci. Na tę rozmowę weszła pani.

– Ekologia to bardzo ważna nauka – powiedziała. – O tym, jak funkcjonuje środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.

– Tata wczoraj wyszedł, trzaskając drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że jajko, które je, jest nieszczęśliwe.

Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale mnie ta ekologia nie dawała spokoju. Poszedłem więc do pani.

– Nie jestem duży, prawda? A planeta jest ogromna. Tak? – zapytałem.

– Tak – odpowiedziała pani.

– Więc jak mogę się nią opiekować? Nawet nie mogę jej pogłaskać po policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek?

– Możemy inaczej opiekować się planetą. Coś ci pokażę. I pani zwołała wszystkie dzieci.

– Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci – powiedziała.

– Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzątać w swoim pokoju dwa razy dziennie, to jeszcze w przedszkolu – narzekał Staś.

Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.

– Przecież jest czysto – powiedziała Marta.

– Więc dobrze się rozejrzyj.– Pani wykonała w powietrzu ruch ręką.

– Puszka po napoju! – Jacek wygrzebywał z ziemi na wpół zardzewiałą puszkę.

– O, i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy – zauważyła Marysia. Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka śmieci.

– Widzisz, Paku, nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej pomóc nie mieszkać w bałaganie. Taka puszka rozkładałaby się w ziemi bardzo długo, i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza. Było mi bardzo miło, że mogłem zająć się planetą.

– Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to

w domu możesz mieć trochę wolnego! – krzyknął Tomek.

Rozmowa nawiązująca do treści utworu:

- Co to jest ekologia?

- Co to jest środowisko?

- Co zrobiły dzieci w przedszkolu, by zadbać o planetę?

- Co to znaczy segregować śmieci?.

2. Posłuchajcie teraz piosenki o sprzątaniu „Cały świat jest w naszych rękach” https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE .

3. „Bez wody nie byłoby życia” – wykonanie pracy plastycznej metodą kolażu. Wycinanie fragmentów gazet; komponowanie pracy według własnego pomysłu. Do wykonania pracy będziecie potrzebować klej, gazety (biało czarne i kolorowe) oraz wszystko na co tylko macie ochotę. Pamiętajcie praca powinna przedstawiać jakieś zachowanie ekologiczne czyli dotyczące dbania o naszą planetę.

4. Jak się nie przemęczyliście to proszę 5 latki wykonania zadania z kart pracy str45. Wy moje 4 latki proszę wykonajcie po śladzie zadanie ze strony 50

Ogłoszenie - Pieski

Dzień Ziemi

Jak dbam o przyrodę

Przyroda wokół nas

19 - 23 kwiecień

Mali strażnicy przyrody

 

  • Zapoznanie z literą „Ż” na podstawie zagadki. Dzielenie wyrazu na sylaby, na głoski, podawanie przykładów słów posiadających głoskę „ ż ” na początku, na końcu, w środku wyrazu, próby czytania prostych sylab i wyrazów.

  • Słuchanie opowiadania „ Spotkanie z małym czarodziejem” – rozwijanie poczucia troski o najbliższe otoczenie i odpowiedzialność za nie.

  • „ Przyroda wokół nas” – praca plastyczno – techniczna

  • „ Szukamy rady na złe odpady” – uświadamianie konieczności segregowania odpadów i ich przetwarzania. Segregowanie odpadów do właściwych pojemników.

  • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 10

  • Zabawy badawcze „ Gdzie jest powietrze ? ”

  • Słuchanie wiersza „ Mali strażnicy przyrody” J. Kasperkowiak – uświadomienie konieczności dbania o środowisko naturalne.

  • Wykonanie pracy plastycznej „ Wilga”

  • Sprzątanie okolic przedszkola

  • Nauka piosenki „ Ekostrażnicy”

  • Zabawy ruchowe, zestaw ćwiczeń porannych, zestaw ćwiczeń gimnastycznych

 

16 kwiecień

 

  1. Witam Was kochane Pieski. Dziś chciałabym byście wspólnie z rodzicami poszukali nazwiska pewnych panów: „ Mirosław Hermaszewski” i „ Mikołaj Kopernik” i dowiedzieli się kim byli i jakie mają osiągnięcia. W tym tygodniu mija również 60 lat od momentu kiedy kosmonauta  Jurij Gagarin jako pierwszy w dziejach ludzkości wykonał lot w przestrzeni kosmicznej.

 

  1. Zabawa ruchowa „ Start rakiety” - Dziecko zamienia się w rakietę, która za chwile wystartuje w podróż kosmiczną. Zaczyna od bębnienia palcami w podłogę, najpierw powoli i delikatnie, potem coraz szybciej i głośniej. Następnie bębnienie zamienia się w uderzanie dłonią, klaskanie, tupanie nogami, coraz szybciej i głośniej. Dziecko może też zacząć od cichego brzęczenia, naśladowania szumu rakiety i stopniowo wydawać coraz głośniejsze dźwięki, aż do krzyku i wrzasku. Rakieta staruje, dziecko wyskakuje wyciągając ramiona w górze i krąży po orbicie przez chwilę, po czym spokojnie ląduje.

 

  1. Chciałabym abyście dziś trochę poćwiczyli przeliczanie – wykonajcie zadanie z Kart pracy str 73

 

  1. Zabawa matematyczna "Pierwszy drugi" - prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie dziesięciu

  • przygotowanie z dzieckiem sylwet dziesięciu kosmonautów w rożnych kombinezonach, ozdobionych wg poniższego wzoru,

  • układanie sylwet kosmonautów zgodnie z opisem rodzica: pierwszy ma niebieskie szelki, drugi - z listków pasek wielki, trzeci - żółte okulary, czwarty - buty nie do pary, piąty - kieszeń całkiem sporą, szósty - torebkę czerwoną, siódmy - czarne rękawiczki, ósmy - dwa małe króliczki, dziewiąty - nos zakrzywiony, a dziesiąty jest zielony,

  • omawianie wyglądu kosmonautów , o których pyta rodzic, np. Jak wygląda czwarty (piąty, dziesiąty) kosmonauta?

  • podawanie, który z kolei jest kosmonauta opisywany przez rodzica.

 

5. Zabawy kosmonautów

  • stań na jednej nodze,

  • leżakuj na plecach, złączone nogi unoś ku górze,

  • podskakuj obunóż w miejscu,

  • przeskakuj z nogi na nogę,

  • naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana,

  • przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.

 

15 kwiecień

 

  1. Dziś porozmawiamy sobie o zjawisku powstawania nocy i dni. Obejrzyjcie film o różnych fazach Księżyca.

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

 

2. Czy już wiecie jak to się dzieje, ze raz mamy noc a raz dzień? Jeśli nie do końca jest to dla Was jeszcze jasne zachęcam do wykonania doświadczenia z waszymi rodzicami. Potrzebne będą globus, okrągłe lusterko i latarka. Na globusie poproście rodziców by zaznaczyli miejsce Polski. W miarę możliwości zasłońcie okna. Jeden z członków waszej rodziny jest Słońcem i trzyma latarkę. Kolejny to Ziemia i trzyma globus. Trzeci to Księżyc - musi stanąć blisko Ziemi z lusterkiem skierowanym tak, by odbijało światło latarki. Ten który ma globus stoi przed tym, który trzyma latarkę i wolno obraca globusem. Obserwujemy padanie światła i cienia na miejscu oznaczonym jako Polska.

 

3. Wykonajcie dziś rakietę z papieru, karta 17 i gwiazdki z papieru samoprzylepnego

 

4. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki "Ćwiczmy razem". Pamiętacie kochani naszą zabawę? naśladujcie ruchy, o których jest mowa w rymowance:

 

Ręce do góry, nogi prościutkie,

tak ćwiczą dzieci: grzeczne, zdrowiutkie.

Ręce na ramiona,

potem w dół opuszczamy

i kilka razy tak powtarzamy.

Raz, dwa, trzy - ćwicz i ty!

Teraz się każdy robi malutki.

To, proszę państwa, są krasnoludki.

Szybko wstajemy, ręce do góry

o tak - po niebie przechodzą chmury.

Raz, dwa, trzy - ćwicz i ty!

A teraz rozkrok, skłon pogłębiamy,

prawnie na boki się rozglądamy.

Kręci się nasza głowa dokoła,

broda do przodu wysuwa wesoła.

Raz, dwa, trzy - ćwicz i ty!

Ramię do ucha wznosi się żwawo,

łokieć kolano też wita z wprawą.

Zrobić przysiad to prosta sprawa,

podskoczyć w górę to też zabawa.

Raz, dwa, trzy - ćwicz i ty!

 

14 kwiecień

 

 

  1. Dziś porozmawiajcie z rodzicami na temat kosmosu po obejrzeniu filmu

 

https://www.youtube.com/watch?v=QENqiBTxqig

 

Odpowiedzcie proszę na pytania po obejrzeniu filmu: Co można zobaczyć w kosmosie, jakie nazwy planet zapamiętaliście, jak nazywają się grupy gwiazd, jaka jest najważniejsza gwiazda, kto bada kosmos?

 

  1. Moja rakieta - wykonanie wymyślonej przez dziecko rakiety z wykorzystaniem plastikowej butelki po napojach (różnej wielkości), folii samoprzylepnej i papieru kolorowego.

 

3. Ćwiczenie artykulacyjne "Mowa kosmitów"

  • dziecko powtarza za rodzicem grupy sylab, np.: zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi...,

  • tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia - Ziemianie, Mars - Marsjanie...

4. Jeśli macie jeszcze ochotę zachęcam Was do wykonania zadania z Kart pracy str 75,76

13 kwiecień

  1. Posłuchajcie dziś opowiadania Schima Schimmela „ Dzieci Ziemi - pamiętajcie”

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów - czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie . Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia - to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie - to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstka jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.

 

Proszę Was teraz powiedźcie jak wygląda Ziemi, jak jej mieszkańcy, co sądzicie o ich postępowaniu.

 

2. Zabawa ruchowa „ Start rakiety” - Dziecko zamienia się w rakietę, która za chwile wystartuje w podróż kosmiczną. Zaczyna od bębnienia palcami w podłogę, najpierw powoli i delikatnie, potem coraz szybciej i głośniej. Następnie bębnienie zamienia się w uderzanie dłonią, klaskanie, tupanie nogami, coraz szybciej i głośniej. Dziecko może też zacząć od cichego brzęczenia, naśladowania szumu rakiety i stopniowo wydawać coraz głośniejsze dźwięki, aż do krzyku i wrzasku. Rakieta staruje, dziecko wyskakuje wyciągając ramiona w górze i krąży po orbicie przez chwilę, po czym spokojnie ląduje.

 

3. Nauka rymowanki „ Kosmonauci” i jej interpretacja ruchowa zgodna z tekstem.

 

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedna nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa.

podskakuje; hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi

 

4. Wykonajcie dziś zadanie z kart pracy str. 71, 72, 74

 

 

12 kwiecień

Witajcie kochani, niestety ale jeszcze nie możemy się spotkać w przedszkolu, mam nadzieję, że za nie długo będziemy wszyscy razem. W tym tygodniu będziemy rozmawiać na temat kosmosu.

 

  1. Jednak zanim temat kosmosu to jak co poniedziałek nowa literka. Posłuchajcie wiersza B. Formy „ Kolory”

Siadły dzieci przy stoliczkach.

Pędzle, kartki, farby mają.

Swe marzenia i wspomnienia

już na papier przelewają.

 

Żółty kolor wybrał Adaś

namalował duże słońce.

Żółty piasek, żółty płotek

i samochód szybko mknący.

 

Paweł niebieskim kolorem

namalował groźne morze.

Rzekę rwącą, jasne niebo,

kwiaty także w tym kolorze.

 

A czerwony lubi Ania,

już rysuje wielkie serce

i swą lalkę Karolinę

w pięknej czerwonej sukience.

 

Na zielono stronę całą

Wojtek ładnie namalował.

To jest łąka, na niej chętnie

każdy by poleniuchował.

 

Biały, czarny i brązowy,

te kolory lubi Ewa.

Czarny komin, białe kwiatki

i brązowa kora drzewa.

 

A na wspólnej kartce dzieci

pomieszały swe kolory.

Wszystkie barwy i odcienie

tworzą różnorodne wzory.

 

Każdy kolor jest wspaniały,

każdy zawsze coś wyraża.

Proszę zatem wszystkie dzieci

często bawcie się w malarza.

 

Rozmowa na temat treści: Co dzieci wzięły do rąk? Jakimi kolorami malowały? Co takiego malowały poszczególne dzieci? Na jaką głoskę rozpoczyna się słowo „ farby”?

  1. Dzielenie wyrazu na sylaby, na głoski, podawanie przykładów słów posiadających głoskę „ F ” na początku, na końcu, w środku wyrazu.

  2. Zabawa ruchowa „ Dotknij” – dziecko porusza się po pokoju w dowolnych kierunkach. Na hasło rodzica” Czerwony, żółty, niebieski, czerwony, zielony biały, czarny, brązowy” dziecko zatrzymuje się i dotyka jakiegoś przedmiotu, którego kolor rodzic wymienia.

  3. Zadanie z kart pracy

str 80,81 Odkrywam siebie – Litery i liczby 6latki

- kolorowanie obrazka jagód

- układanie wyrazu z liter

- pisanie po śladzie

- czytanie prostych sylab i wyrazów, czytanie tekstu

 

str 40 Odkrywam siebie – Przygotowanie do czytania i pisania 5latki

- kolorowanie obrazka, ozdabianie literki w dowolny sposób, odnalezienie wyrazu i naklejenie go obok, odnajdywanie wyrazu wśród innych. I podkreślanie ich,

str 41 oglądanie podpisów pod zdjęciami, odszukanie takich samych wyrazów jak te, które znajdują się pod zdjęciami. Naklejanie ich na siebie.

5. Zachęcam do zabaw na świeżym powietrzu, może poćwiczcie skakanie na skakance.

 

9 kwiecień

1. Dziś kilka ćwiczeń słowno – graficznych. Poproście rodziców by przeczytali Wam tekst na str 68, 69 w Kartach pracy a wy wykonajcie polecenia. Następnie przeliczcie ile rodzinka mijała bloków, ile górek na drodze, ile drzew iglastych, ile owieczek, ile zakrętów.

2. Do kolejnej zabawy przygotujcie proszę sobie kilka przedmiotów tj. kartkę, ołówek oraz klucz, długopis, piłkę, misia, łyżeczkę, plastikowy kubek, brelok od kluczy i inne. Zabawa będzie polegała na tym, że Rodzice zawiążą Wam oczy jakimś szalikiem a następnie podadzą Wam do reki, któryś z przedmiotów. Wy za pomocą swoich rąk( zmysłu dotyku) musicie odgadnąć, który to z przedmiotów i narysować go na kartce. Udanej zabawy.

3. Poruszajcie się do słów rymowanki:

Zrób do przodu 4 kroki

i wykonaj 2 podskoki.

Zrób do tyłu kroki 3,

potem krzyknij: raz, dwa, trzy.

Lewą rękę dotknij czoła

ni i obróć się dokoła.

W prawa stronę kroków 5,

zrób – jeśli masz na to chęć.

Potem kroki w lewą stronę:

raz, dwa, trzy – ni i zrobione.

4. Ćwiczenia relaksacyjne „ Odpoczynek u babci” – potrzebne plastikowe klocki, poduszka pod głowę

Dzieci układają się wygodnie na dywanie, nogi maja wyciągnięte, ramiona ułożone wzdłuż tułowia.

- Zegnij prawe ramię tak, by naprężyć biceps. Jesteś silny, bardzo silny, naprężaj go mocno. Czujesz jak napięte są twoje mięśnie?

- Wykonaj to samo druga ręką

- Naciśnij, jak możesz najsilniej, pięścią prawej ręki klocek, położony po twojej prawej stronie. Znów jesteś silny, bardzo silny. Teraz rozluźnij mięśnie. Jesteś znów słaby. Nie naciskaj już, mięśnie się rozluźniają

- Wykonaj to samo druga ręką

- Teraz chwilę odpocznij – lez i oddychaj spokojnie i równo

- Teraz silna będzie twoja prawa noga. Włóż klocek pod kolano i mocno ściśnij noge w kolanie. Teraz twoja noga słabnie – rozluźniasz mięśnie, wypuszczasz klocek

- Wykonaj to samo drugą nogą

- A teraz zobaczymy, czy masz tyle siły, żeby napełnić powietrzem swój brzuch. Wciągnij mocno powietrze w płuca i napełnij brzuch jak balon. Teraz wypuść powietrze, rozluźnij mięśnie

- Naciśnij teraz mocno głowa poduszkę, głowa jest silna, a teraz się rozluźnia

- Odpoczywasz, rozluźniają się twoje wszystkie mięśnie

- Teraz zaciśnij mocno powieki, jeszcze mocniej, teraz rozluźnij i odpocznij

- Ułóż wargi tak, jakbyś robił ryjek i napnij mocno mięśnie ust, teraz rozluźnij mięśnie i odpocznij

Poszczególne ćwiczenia trwają krótko 10 – 15 sekund, przerwa pomiędzy nimi tyle samo.

 


Projekt Kuźnia Dostępnych Stron współfinansowany ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

© Nazwa Strony. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Logo projektuKuźnia Dostępnych Stron
Wróć na górę