Piątek 19 czerwiec – Zabawy ruchowe

  • Dziś zapraszam Was do wspólnych ćwiczeń z piłką.

https://www.youtube.com/watch?v=CEyba0BvBUE

 

  • Od dziś wykonujcie zadania których nie zrobiliśmy dotychczas w kartach pracy, jeśli tylko macie na to ochotę.

  • W kolejnym tygodniu nie będzie już nauczania zdalnego dla poszczególnych grup wiekowych. Propozycje nauczycielek obserwujcie w zakładce „ Aktualności”

Czwartek 18 czerwiec – Lato

  • Posłuchajcie wiersza kochane Pieski „ Lato”

Już walizki w bagażniku,
torba, plecak, pięć koszyków...
Czy na pewno wszystko mamy?!
Bo za chwilę wyjeżdżamy!
Tata już przy kierownicy,
denerwuje się i krzyczy.
Szkoda przecież każdej chwili!
- Jedźmy w końcu moi mili!

Wszyscy więc wsiadają prędko:
Dziadek Władek z wielką wędkę,
Babcia z kotem, pies nasz, Ciapek,
Mama (niosąc stos kanapek)
Moja siostra z parasolką
i braciszek z deskorolką,
potem ja z piłkami dwiema...
lecz już dla mnie miejsca nie ma!

Tata mówi: - Nie ma strachu,
jeszcze miejsce jest na dachu.
Wiec mi trochę zrzedła minka:
- Ja na dachu? Ja... dziewczynka?
Tata tylko kręci głową:
- Cóż za pomysł, daję słowo?!
Oj! Córeczko moja mała
coś ty sobie ubzdurała?

Już na dachu stos bagaży,
a ja uśmiech mama na twarzy.
Siedzę sobie obok mamy
no i wreszcie wyjeżdżamy!
Słońce nam wskazuje drogę-
już doczekać się nie mogę!
Wiem, że w dali na nas czeka
Las szumiący, łąka, rzeka...

- o czym jest wiersz?

- dokąd wyjeżdżają bohaterowie wiersza?

- co ze sobą zabierają?

- jakie plany macie na wakacje?

- jak będziecie spędzać czas na wakacje?

    • Zachęcam do wykonania zadań z Kart pracy str. 42a, 43, 43a

Środa 17 czerwiec - Pogoda

  • Posłuchajcie opowiadania „ Pogoda”

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
- Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury - chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.
- Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę - coraz bardziej denerwuje się Adaś.
- Nie martw się, popatrz termometr wskazuje wysoką temperaturę - tłumaczy mama.
- Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się jaka będzie pogoda - na ekranie pojawiła się mapa Polski.
- Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur - tłumaczy Adasiowi. - Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.
Adaś wpatruje się w mapę pogody.
- Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
- Na nas już czas - mama z Adasiem idą do przedszkola.
- Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.
Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno nie spadła ani jedna kropla deszczu. Był spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.

Odpowiedzcie na następujące pytania:

- gdzie wybierał się Adaś?

- dlaczego był zmartwiony?

- jaka pogodę wskazywała prognoza w telewizji?

- jaka pogoda była na wycieczce?

  • Pobawcie się dziś w zabawę w Księdze zabaw str 80-81

  • Jeśli macie ochotę wykonajcie zadanie z kart pracy str 41,42

Wtorek 16 czerwiec – Zjawiska pogodowe

 

  • Słuchanie wiersza - zagadki

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk,

Ciemne niebo, dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną …(burzę)

Proszę, aby dzieci nazwały dźwięki, które w niej opisano. Powiedzcie jak należy zachować się w czasie burzy? Dzieci formułują swoje przypuszczenia. Następnie wspólnie z rodzicem podsumujcie zdobyte informacje.

Podczas burzy:

- należy unikać wysokich obiektów;

- nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;

- należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;

- nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy

- należy pozamykać okna, wyłączyć telewizor, komputer, radio.

  • Zachęcam do wykonania zadania z Kart pracy str 39a

  • Wykonajcie kilka eksperymentów, a następnie wyniki narysujcie w Karcie pracy str 40,40a,41

  1. Tęcza w wodzie - Dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, aby opierało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwujcie tęczę.

  2. Jak sprowadzić tęczę – Dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.

- Jak myślicie skąd się wzięła tęcza?

Wiązka światła białego odbija się od lustra, gdy wchodzi w wodę, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika wtedy gdy wszystkie krople wody opadną lub wyparują



Poniedziałek 15 czerwiec – Lato

 

Opowiedzcie na kilka pytań:

- o jakiej porze roku była piosenka?

- jakie zmiany w przyrodzie zauważyliście?

- gdzie można spotkać lato?

- jaka ważna uroczystość czeka nas nie długo?

 

  • Posłuchajcie kilku przysłów. Rodzice spróbują Wam wytłumaczyć je.

1. Mieć dwie lewe ręce

2. Mieć muchy w nosie

3. Siedzieć jak na szpilkach

4. Spać jak kamień

Teraz wykonajcie zadanie z Kart pracy str 39.

Piątek 12 czerwiec – Mój przyjaciel

  • Posłuchajcie dziś wiersza „ Mój pies”

Chciałbym mieć psa,
wilka lub foksteriera,
Każdego dnia
chodziłbym z nim na spacery.

Uczyłbym go
służyć, leżeć przy nodze,
czuwać co noc
i bawić się ze mną co dzień.

A on swój łeb
wznosiłby bez przerwy ku mnie,
by każdy gest
i każde słowo zrozumieć.

Łasiłby się,
tuliłby pysk do mej twarzy,
mój piękny pies,
o którym ciągle marzę.

Odpowiedzcie na kilka pytań:

- o kim był wiersz?

- czego można nauczyć psa?

- czy psa można nazwać przyjacielem człowieka?

 

  • Zachęcam Was do namalowania dziś swojego domowego zwierzątka, a jeśli go nie macie to namalujcie zwierzątko, które chcielibyście mieć.

  • Przypomnijmy sobie jak należy zachowywać się kiedy spotykamy nie znane zwierzątko:

1. Czy wszystkie psy są przyjazne?

2. Czy można pogłaskać nieznanego psa?

3. Czy należy uciekać przed psem, który nas goni?

4. Czy można odwracać się tyłem do dużego psa?

5. Czy można patrzeć psu prosto w oczy?

6. Jaką pozycję przyjąć w razie ataku psa?

7. W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne?

Starszaki wiecie czego nie wolno robić, kiedy spotka się na swojej drodze obcego psa - podchodzić zbyt blisko, zaczepiać, zabierać czegoś, uciekać.

Pies, gdy zamierza zaatakować, wysyła następujące sygnały: jeży sierść, „kładzie” uszy, stoi na sztywnych łapach, ma uniesiony ogon, ma odsłonięte, dobrze widoczne zęby, warczy. Jeśli pies zaatakuje, należy: Zachować spokój. Wezwać pomoc (jeśli to możliwe i ktoś dorosły jest w pobliżu). Nie uciekać (pies ma wrodzony instynkt drapieżcy i podejmie pogoń). Nie szarpać się (zwierzę zaciśnie szczęki jeszcze mocniej). Nie patrzeć mu w oczy (zwierzę poczuje się drażnione i prowokowane). Przyjąć pozycję „żółwia”. Powtórzcie to ćwiczenie kilkakrotnie:

spleść dłonie do wewnątrz,

schować kciuki do środka,

założyć ręce na kark i osłonić nimi również uszy,

przykucnąć,

przyciągnąć głowę do kolan,

rozstawić stopy na zewnątrz.

 

  • Proponuje wykonanie zadań z Kart pracy 37, 37a