30.10-3.11DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO
- Dzień Dyni- zabawy tematyczne
-Wyjście pod pomnik Papieża, i Poległych z racji zbliżającego się dnia WSZYSTKICH ŚWIETYCH-celem uczczenia pamięci zmarłych, odpowiedniego zachowania się na cmentarzu, by nie zakłócać spokoju zmarłych i osób odwiedzających to miejsce.
-Zgadnij co jest w worku- dotykowe zagadki sensoryczne
Odgłosy domu- zabawa logopedyczna, usprawniająca narządy artykulacyjne
-Mój ciepły dom- słuchanie wiersza N. Usenko, wypowiedzi na podstawie tekstu oraz własnych doświadczeń
-Puk, puk- zabawa dramowa, znajomość zasad bezpiecznego kontaktowania się z nieznajomymi, posługiwania się adresem domowym
-Bezpieczne miejsce- zabawa dydaktyczna, rozwijanie spostrzegania, pamięci wzrokowej i orientacji przestrzennej, ustalenie zasad korzystania z niebezpiecznych przedmiotów i substancji znajdujących się w najbliższym otoczeniu
-Nazwij dom- zabawa typu dopowiadanka z wykorzystaniem wiersza M. Strzałkowskiej DOM, rozwój słownika, nazwy domów i ludzi
-Kamieniczki i wieżowce- rozmowa, wypowiedzi inspirowane ilustracjami, opisywanie budynków, Dom przy ulicy Dobrej- poznanie Liter „D”, „d”
-Windy sylabowe- układanka sylabowa
-Na którym piętrze mieszkam? Zabawa ruchowa z elementem wspinania, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
- Stwórzmy słowo- układanie słów zaczynających się daną sylabą
- Najpierw pomyśl potem zrób- rozmowa nt. powiedzenia
-Zapamiętaj ten numer- Opowiadanie historyjki na podstawie obrazków, analiza i ocena zachowań, podział na zachowania bezpieczne i niebezpieczne. Utrwalanie numerów alarmowych, zasad korzystania z nich
-Tajemnice znaków drogowych- rozmowa, opisywanie wyglądu i znaczenia znaków drogowych
Jedziemy do Przedszkola- słuchanie opowiadania, wskazywanie bezpiecznych i niebezpiecznych zachowa n w ruchu drogowym
-Mam cztery- zabawa dydaktyczna, kształtowanie pojęcia liczby cztery, poznanie cyfry 4
-Kto dalej- mierzenie, porównywanie długości odcinków, kształtowanie pojęcia stałości długości
- W windzie- zabawa dydaktyczna, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi, klasyfikowanie wg. podanych cech
-Jesteśmy zgraną grupą- słuchanie opowiadania „ siedmiu wspaniałych”, rozmowa inspirowana tekstem
- Uwaga Wilk!- zabawa dramowa, kształtowanie właściwego schematu reagowania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych
- Ćwiczenia poranne codziennie, Ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery
6-10.11 KOCHAMY CIĘ POLSKO
-Czym jest Polska?- słuchanie wiersza M. Brykczńskiego, rozwijanie percepcji i pamięci słuchowej, kształtowanie przynależności do narodu
-Polskie skarby- zagadki dotykowe, określanie cech jakościowych przedmiotów, gromadzenie informacji nt. bogactw naturalnych
-Mapa skarbów- zabawa dydaktyczna, gromadzenie informacji o bogactwach naturalnych oraz przyporządkowywanie ich do miejsc na mapie Polski
-Sól i węgiel- zabawa sensoryczna, poznanie właściwości soli i węgla
-Krystalizacja soli- zabawa badawcza, zainicjowanie hodowli kryształów solnych
- „W pracowni artysty”- zabawa graficzna z wykorzystaniem węgla drzewnego
-Orle pióro- zabawa oddechowa
-Słuchanie opowiadania W. Widłaka „ Legenda o trzech braciach”, rozmowa kierowana, poznanie historii powstania nazwy Gniezno- pierwszej stolicy Polski, wyjaśnienie dlaczego orzeł jest w naszym godle.
- „Orzeł”- kompozycja z papieroplastyki nawiązująca do godła Polski
- Zabawy Literowo- głoskowe- zabawa dydaktyczna, ćwiczenie słuchu fonematycznego, różnicowanie głosek „d”, „t” w nagłosie
- Podaj kolejność- zabawa rozwijająca pamięć wzrokową
-Polska i jej granice- rozmowa, przy mapie, Poznanie genezy Święta Niepodległości
- Patriota, kto to taki?- zabawa tematyczna, burza mózgów, kształtowanie pojęcia „Patriota”
-Bezinteresownie pomagam innym- zabawa dramowa, kształtowanie postawy nastawionej na pomoc innym
-Koncert muzyki patriotycznej- słuchanie utworów o charakterze patriotycznym ( pieśni legionów, utwory Chopina)
-Książki pełne pierwszy- recytacja wierszy polskich autorów
- Z czego składa się książka?- oglądanie książek, poznanie ich budowy
-Od autora do czytelnika- przedstawienie za pomocą symboli procesu powstawania książki
- Tworzymy rymy- zabawa z piłką, łączenie w pary obrazków, których nazwy się rymują
- Józef Piłsudski- ciekawostki, przybliżenie dzieciom postaci „Dziadka”.
Ćwiczenia poranne codziennie, Ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery/ pobyt na świeżym powietrzu
- AKADEMIA z OKAZJI 11 LISTPADA- odśpiewanie Hymnu Państwowego, recytacja wierszy, śpiewanie piosenek o tematyce patriotycznej.
13-17.11 DESZCZEM MALOWANE
-stacja meteorologiczna zainicjowanie obserwacji pogody i zapisu temperatury na termometrze zewnętrznym, próba odczytania temperatury
-Jaka jest temperatura? Zabawa dydaktyczna
-Kalendarz pogody- założenie tygodniowego kalendarza pogody
-Jesienny masażyk- budowanie wzajemnego zaufania, uwrażliwianie ciała przez dotykanie pleców, ćwiczenia artykulacyjne i dźwiękonaśladowcze
- Kropla do kropli- zabawa logopedyczna, ćwiczenie oddechowe
-Szukamy koloru szarego- zabawa sensoryczna, nazywanie faktur i kolorów oraz porównywanie odcieni
- Kot w worku- zagadki sensoryczne, rozpoznawanie przedmiotów dotykiem, określanie ich charakterystycznych cech
-Szare zwierzaki- układanki, analiza i synteza słuchowa wyrazów
-Szara godzina- rozmowa inspirowana wierszem E. Szelburg- Zarembiny
- „K” jak KOT- poznanie liter „K”, „k”
- „kici, kici”- zabawa z elementem czworakowania
- Kocia bajka- zabawa twórcza, wspólne układanie bajki
-Jesienne barwy- oglądanie albumów, z reprodukcjami przedstawiającymi jesienne krajobrazy, mieszanie barw, malowanie akwarelą
-Najpierw malujemy, potem się myjemy- trening mycia rąk, z zastosowaniem oszczędnego gospodarowania wodą
- Magiczne pudełko- zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie przedmiotów i nazywanie ich, klasyfikacja jakościowa wg. wskazanego kryterium
-O królowej która deszczu nie lubiła- słuchanie opowiadania A. Galicy, rozmowa nt. treści, zwrócenie uwagi na znaczenie deszczu w przyrodzie oraz dla człowieka
-Parowanie i skraplanie-zabawa badawcza, poznanie zjawiska obiegu wody w przyrodzie
-Złap kropelkę- tworzenie wyrazów kojarzących się z wodą i ekologią poprzez dodawanie sylab
-Kropelka deszczu- ćwiczenia manualne, wycinanie po śladzie,
-Kap, kap- zabawy badawcze
- Skacząca Kropelka- zabawa zręcznościowa, pobudzająca koncentracje uwagi
-Muzyka wody- eksperymentowanie dźwiękiem
-Muzyczna piątka- odtwarzanie i tworzenie sekwencji rytmicznych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
- Deszczowa Piątka- poznanie cyfry 5, przeliczanie w zakresie 5
-Spadające krople- zabawa matematyczna
-Lekka kropelka i ciężka kropla- zabawa badawcza z balonem napełnionym wodą i powietrzem
-Kolorowe krople- rwanie bibuły na kawałki, zabawa w barwienie wody bibułą
-Deszczowe Kwiaty- zabawa badawcza w barwienie kwiatów
- Ach muzyka!- zabawy przy muzyce z wykorzystaniem gazet
- Kiedy mamusia gra- słuchanie wiersza H. Bechlerowej , rozmowa o F. Chopinie
- Muzyką malowane- plastyczna zabawa twórcza, malowanie do muzyki wełną namoczoną w farbie
-Wodny ksylofon –budowanie instrumentu z butelek wypełnionych wodą
-Ćwiczenia poranne codziennie, Ćwiczenia gimnastyczne 1x w tygodniu, spacery/ pobyt na świeżym powietrzu
20-24.11 NASZE EMOCJE
1.Zły humorek- słuchanie wiersza D. Gellner, rozmowa na temat jego treści,
- Mapa złośliwka- wspólne tworzenie mapy myśli
- Kolory emocji-zabawa badawcza
4.Karta pracy
5.Worek złości- rysowanie emocji, wdrażanie strategii radzenia sobie ze złością
- Stopa za stopą- zabawa matematyczna, kształtowanie orientacji w przestrzeni
- Malujemy emocje- zabawa ruchowo-plastyczna przy muzyce
- Jaka to emocja? Rozmowa inspirowana ilustracjami
9.Uśmiechnieta ULA- poznanie liter „u”, „U”
- Jak wygląda mój smutek- rysowanie pana smutka
- Pocieszyciel- zabawa doskonaląca umiejętność radzenia sobie z emocjami
- Czego jest więcej? Porównywanie liczebności zbiorów(używanie znaków ,<,>,=)
- czary-mary- słuchanie opowiadania M. Strzałkowskiej przeplatane zabawami w kręgach poznania
- Ćwiczenia poranne, gimnastyczne, spacery
ZABAWY W TEATR 27.11-1.12
- Niewidzialny teatr- słuchanie opowiadania M.E. Letki. Wyjaśnienie czym jest Teatr
- Karta pracy- etapy powstawania przedstawienia teatralnego
- Rodzaje teatrów- lalkowy/cieni/opera/operetka/balet/uliczny. Rozmowa.
- Za kurtyną stoi Tymek- Poznanie liter „y”,„Y”
- Wymyślony teatrzyk-zabawa słowna, rozwijanie kreatywności
- Kto pracuje w teatrze?- autor sztuki, reżyser, kostiumograf, aktor, pracownia krawiecka, perukarska, szewska, stolarska.
- Bileterzy- zabawa matematyczna
- Ale Teatr- słuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego i rozmowa nt. treści
- Lalki, laleczki- prezentacja nauczyciela lub praca z obrazkiem (pokaz pacynek, kukiełek, marionetek, jawajki)
- Bilety do teatru, który z kolei?, gdzie jest więcej? zabawa matematyczna
- Co musi mieć aktor?- burza mózgów
- Karta pracy- grafomotoryka, dorysowywanie połowy symetrycznego obrazka, orientacja na kartce, rysunek swobodny
- Ćwiczenia poranne, gimnastyczne, spacery